Tulipas hyvä mieli eilen, kun tajusin kurvata ostamaan ystävälleni kukkakimpun paikalliselta pienyrittäjältä. Olin nimittäin aluksi jostain vanhasta tottumuksesta suuntaamassa suuren markettiketjun kukkalaarille, kun muistin pienen, paikallisen kukkakaupan. Astuessani sisään vedin syvään henkeä. Kukkakaupan tuoksu on aina niin taivaallinen, että se kannattaa tehokkaasti hyödyntää. Valitsin valikoiman pirteimmän väripläntin vastalääkkeeksi harmaaseen helmikuuhun ja porhalsin kassalle. Punatukkainen nainen, kuten kukkakauppiaat ja puutarhurit usein jostain syystä tuntuvat olevan, kietoi kukat hellästi kauniiseen paperiin. Tuli maksun aika. Vaikka päivä oli jo yli puolen välin, yrittäjä avasi kassansa vasta nyt. Silti hän hymyili ja palveli minua sydämellisesti. Kävellessäni takaisin autoon päässäni pyörivät kannattavuuslaskelmat, kun mietin, mitä jää yrittäjän viivan alle.
Ihan pirtsakka puketti, eikös? Mitä jos piristäisit tänään itseäsi kukkakimpulla? |
Oma yrittäjyys on saanut minut entistä enemmän miettimään sitä, miten äärettömän tärkeää on äänestää lompakolla. Olen sitä mieltä, että sen voima on tänä päivänä paljon merkittävämpi kuin visiitti vaaliuurnalla. Markkinoille tuodaan sitä, mitä asiakkaat haluavat ostaa ja sieltä poistuu se, mikä ei mene kaupaksi. Miksi niin moni tuntuu kuitenkin jättävän käyttämättä tämän valttikortin tai käyttää sitä joko täysin tiedostamatta tai juurikaan harkitsematta?
Luin yhdestä kirjasta, että ihmisellä on keskimäärin 50 000 - 60 000 ajatusta päivittäin. Näistä 95 prosenttia on samoja ajatuksia kuin eilen. Mietipä sitä, että vain VIISI vaatimatonta prosenttia pääsi sisällöstä on tuoreempaa materiaalia. Kun tätä hetken aikaa maistelee, ei ole vaikea ymmärtää, miksi asiat eivät meinaa muuttua. Miksi on niin hankalaa murtaa sitä totuttua kaavaa, jossa kurvaa päiväkodilta jättimarkettiin heittelemään kärryyn joka kerta ne samat tuotteet. Miksi löytää itsensä kerta toisensa jälkeen vaateostoksilta sieltä suuresta halpisketjusta, jonka vaatteet näyttävät hyviltä tasan ensimmäiseen pesuun asti. On liian helppoa olla laiska, ja on niin kotoisan turvallista pysyä tuttujen rajojen sisällä. On myös turhan vaivatonta ulkoistaa ajattelu kaikista suurimmille, äänekkäimmille ja värikkäimmille mainoksille. Tai kavereille. (Lue lisää aiheesta.)
(Kuva: quotes-lover.com) |
Ajatus maailmasta, jossa olisi vain jättipankkeja ja hypermarketteja on ainakin omasta mielestäni aika kylmäävä. Kun toimijoita on enemmän, ovat valikoimatkin monipuolisemmat ja työ jakaantuu laveammalle. Kaikenkokoisia yrityksiä tarvitaan, ja pienemmät pärjäävät usein ketteryydellään, yksilöllisyydellään ja joustavuudellaan. Aina se ei kuitenkaan ole ihan helppoa, ja erityisesti nyt, kun markkinoilla on paljon epävarmuutta, tarvitaan meiltä kuluttajilta tajua, rohkeutta ja halua tehdä fiksuja ostopäätöksiä. Tarvitaan kipeästi tiedostavaa kuluttamista. Ainakaan minun mielestäni ei ole järkeä syytää rahoja pelkästään jättimäisille toimijoille, jolloin terve kilpailu ja yksilöllisyys kuolevat. Kovin välkkyä ei myöskään ole esimerkiksi sellaisten yritysten tukeminen, jotka eivät kunnioita vaikkapa yhteistä ympäristöämme tai ihmisoikeuksia. Päivittäiset valinnat ovat meidän jokaisen vastuulla ja tietoa on kaikkien saatavilla, ainakin jos sitä vähän jaksaa etsiä. I mean really. There are no excuses.
Mikä parasta, sen lisäksi, että tiedostava kuluttaminen on meidän kaikkien kannalta fiksua, siitä tulee myös hyvä mieli. Ainakin itse huomasin ilahtuvani, kun sain tukea ostovalinnallani työnsä hyvin tehnyttä yrittäjää, joka on todennäköisesti pistänyt liiketoimintaan koko sielunsa, kenties myös maallisen omaisuutensa. Korttia vingauttamalla on samalla mahdollisuus äänestää esimerkiksi sellaisten hyvien asioiden puolesta kuin kotimaisuus, kädentaidot, eettisyys, luonnonmukaisuus ja ympäristöystävällisyys. Olen lisäksi todennut, että asiakaspalvelu pienemmässä putiikissa on usein ilahduttavaa, sillä pienyrittäjä palvelee sinua koko potentiaalillaan. Hän ei todellakaan ole "vain töissä täällä". Jos siis ostopäätöksellä saa aikaan niin paljon hyvää, niin hymyilyttäähän se! Oliskohan tästä vinkistä mitään apua täällä masennuslääkkeiden suurkulutusmaassa? Ainakin usein tuntuu, että kauppaan lähdetään tuulipuvut kahisten ja pelkkä hinta mielessä.
(Kuva: quotesnsmiles.com) |
Ethän silti ymmärrä väärin: tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole yllyttää ostamaan turhaa. Tiedostava ostaminen on mielestäni myös sitä, että ostaa todelliseen tarpeeseen. Kun ostaa harkitusti ja harvemmin, ei haittaa, vaikka tuotteet tai palvelut olisivatkin karvan verran hintavampia (mitä ne eivät todellakaan aina edes ole). Laatu on asia, joka voi vähän nostaa hintaa, mutta itse olen ainakin todennut toimivaksi vanhan kansanviisauden: köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Taannoin minua kosketti vastuullisia ja eettisiä tuotteita myyvän Palonin tapaus, jossa yrityksen konkurssin estämiseksi asetettu myyntitavoite ylitettiin komeasti neljässä päivässä tiedostavien kuluttajien ostopäätösten ansiosta (lisää aiheesta). Vaikka liikkeen ovi sulkeutuukin, Palonin toiminta jatkuu. On ikävää, että näin hieno konsepti ylipäätään ajautui ongelmiin, mutta tapaus on kuitenkin rohkaiseva esimerkki siitä, että "oikeasta narusta vetäistynä" ihmiset kyllä aktivoituvat ja kenties jopa murtavat fakkiintuneita ajatusmallejaan. Mah-ta-vaa! Jos sitä vaikka tänään haastaisi itse itseään ja onnistuisi ajattelemaan ja kuluttamaan tiedostavammin? Edes sitten 10 prosenttisesti uudella tavalla.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti